Motive pentru un Convention Bureau la Iași

Motive pentru un Convention Bureau la Iași

Ideea unui Convention and Visitors’ Bureau la Iasi nu este una pentru care imi doresc drepturi de autor, desi, din cate stiu eu, sunt singurul care a propus pana acum unui ales (folosind ideea de „elu”, termen atat de potrivit utilizat in limba franceza) un astfel de proiect. Asta s-a intamplat in luna martie a acestui an (2013).

Proiectul, scris impreuna cu Vali Constantin, presedintele Asociatiei Profestionistilor Romani din Industria de Evenimente din Romania (A.P.I.E.R.), are la baza ideea unui CVB regional transfrontalier, cum ar fi si normal in conditiile de mostenire istorica partial comuna (asta e…trebuie sa acceptam ultimii 150 de ani asa cum sunt ei) intre Moldova de dincoace de Prut si Republica Moldova.

Poate este un proiect prea ambitios, insa inceputul ar trebui sa fie judetean sau poate, chiar local.

Insa, ce este un CVB? Hai sa citam nu neaparat o sursa de specialitate, Wikipedia:

destination marketing organization or convention and visitor bureau promotes a town, city, region, or country in order to increase the number of visitors. It promotes the development and marketing of a destination, focusing on convention sales, tourism marketing, and services.

Such organizations promote economic development of a destination by increasing visits from tourists and business travelers, which generates overnight lodging for a destination, visits to restaurants, and shopping revenues. Convention and visitor bureaus are the most important tourism marketing organizations in their respective tourist destinations, as they are directly responsible for marketing the destination brand through travel and tourism „product awareness” to visitors. DMOs produce billions of dollars in direct and indirect revenue and taxes for their destinations’ economies with their marketing and sales expertise.[1]

Intelegem sa subliniem misiunea pur economica a unui astfel de organism: acesta are scopul de a promova dezvoltarea economica a unei destinatii, prioritar prin concentrarea eforturilor de promovare a organizarii de conventii, congrese si conferinte, a politicilor de marketing turistic (vezi definitia Marketing-ului dupa Koetler!) si a serviciilor oferite turistilor.

Bun, atunci de ce afirm eu ca pentru Iasi, un Convention and Visitors’ Bureau este sansa cresterii veniturilor din turism? Urmatoarea lista nu este neaparat una in ordinea importantei.

1. Iasiul nu are potential real ca destinatie de turism leisure la nivel international.

Cu tot respectul, insa la Iasi, chiar daca vom avea o Capitala Culturala Europeana in 2021, fara evenimente organizate constant, turistii leisure nu au de ce sa vina, iar agentiile de turism nu au motiv sa creeze produse scumpe, cu valoare adaugata mare.

2. Iasiul are o baza de cazare potrivita turismului de afaceri.

Prin hotelurile de trei si patru stele grupate in cele doua „centre” ale orasului, Piata Unirii si zona Palatul Culturii, pot fi sustinute evenimente de pana la 1000 de persoane concomitent, la standarde potrivite turismului de afaceri.

3. Turismul de afaceri – cu precădere turismul MICE (meetings, incentives, congresses and events) – este o sursa stabila de venit, cu o fluctuatie sezoniera controlabila.

E suficient sa vedeti ce se intampla in hotelurile iesene intre iulie si octombrie.

4. Turistii de afaceri si conventii valoreaza mai mult pentru o destinatie.

Acestia vor cheltui intotdeauna mai multi bani din buzunarul propriu decat un turist leisure, chiar si pentru simplul motiv ca toate cheltuielile de deplasare le sunt suportate de catre companie.

5. Turistii de afaceri si conventii aduc o crestere a calitatii serviciilor.

Intotdeauna, un business traveler va avea standarde mai ridicate de la hotelul, restaurantul sau taxiul pe care il foloseste. Cred ca toti ne dorim servicii mai bune in Iasi.

8. Un oras sau o regiune fara Convention Bureau nu exista pe harta destinatiilor de conventii si conferinte.

Niciodata, o asociatie internationala nu va lua in calcul organizarea unei conventii la Iasi atat timp cat nu va exista aici un Convention and Visitors’ Bureau care sa ii garanteze ca, prin munca acestui CVB, va avea sprijinul tuturor actorilor locali din administratie pentru organizarea unui mare eveniment.

9. CVB-ul are rolul de a depune candidatura unui oras pentru conventii si evenimente mari. Fie ca este vorba de conventii, congrese, evenimente culturale sau sportive majore, un CVB trebuie sa identifice activ astfel de evenimente, sa intocmeasca dosarele de candidatura si sa vanda activ destinatia, reprezentand egal si echidistant, toti actorii economici care ar putea sa vanda servicii organizatorului.

10. CVB-ul este departamentul de marketing si vanzari turistice profesionale al unei destinatii. Prin munca depusa si prin valorificarea bugetului alocat, un CVB aduce venit bugetului local si national. Orice eveniment castigat pentru un oras. Acesta trebuie sa fie echidistant fata de agentii economici (nu are voie sa recomande un anume agent economic, insa poate sprijini relatiile create) si sa aiba sprijinul legal si financiar al tuturor actorilor administratiei,

11. CVB-ul este auditul intern al calitatii serviciilor turistice. El trebuie sa impuna anumite standarde de calitate furnizorilor locali, astfel incat oferta profesionala a destinatiei sa fie la nivelul concurentei internationale.

12. Iasiul are baza materiala necesara promovarii acestuia ca destinatie de conventii si conferinte.

-Baza hoteliera puternica si in dezvoltare pe segmentul turismului de afaceri (Hotel International se deschide, Hotel Unirea a fost clasificat la patru stele, un alt grup hotelier important, axat pe segmentul business, este interesat de preluarea unui alt hotel in centrul orasului).

Aeroport in curs de modernizare – nu mai este nevoie sa scriu ce inseamna.

Oras universitar de medicina si farmacie – atractivitate sporita pentru congrese si conventii internationale de educatie si potential puternic in ceea ce priveste segmentul medical, cel mai bogat de pe piata. De asemenea, resursa umana puternica, ce poate fi folosita pentru programe de voluntariat (atentie, conform legii Voluntariatului!). Nu mai vorbim de sansa oferita unor profesionisti prin crearea unor noi locuri de munca si de posibilitatile de incurajare a antreprenoriatului.

Schimbare politica si climat favorabil dezvoltarii mediului de afaceri la nivelul administrativ, mai ales la nivelul conducerii Consiliului Judetean Iasi, dar si la nivel imagistic in cazul municipalitatii.

Ca tema de gandire la ceea ce ar putea aduce pentru Iasi un Convention and Visitors’ Bureau, va las sa va uitati pe acest site: http://www.iccaworld.com/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *