Opinii despre cum trebuie descris litoralul românesc

Opinii despre cum trebuie descris litoralul românesc

Ieri am fost menționat eronat într-o postare a domnului Florin Bărhălescu, un profesionist de turism cunoscut și respectat din Iași. Postarea domnului Bărhălescu mă cita eronat în legătură cu o intervenție pe care am avut-o în dimineața zilei de 19 iulie 2016 la Radio Hit Iași. Găsiți înregistrarea aici.

Ce a fost mai interesant decât eroarea declarației pentru care am fost menționat au fost comentariile apărute la respectiva postare, în care a fost dezbătută acerb și acid opinia exprimată în cadrul aceleiași emisiuni și experiența sa personală pe litoralul românesc în 2016, așa cum au fost descrise de către jurnalistul George Onofrei.

Unele din comentarii sunt de domeniul absurdului (”dați-i în judecată”) doar pentru că un jurnalist și a exprimat dreptul fundamental la opinie în legătură cu o destinație turistică. Iată de ce am decis că este nevoie să scriu azi. La fel, simt nevoia să scriu și pentru că mulți dintre cei care și-au dat cu părerea despre George Onofrei nu prea știu cu ce se ocupă el ca jurnalist, ce face el pe la ”Suplimentul de Cultură” sau pe la Polirom (cea mai mare editură din România) ori de ce a luat el premiul de jurnalistul anului la Gala Oamenii Timpului de anul trecut de la Iași.

Iașiul e departe de ”centru”, noi suntem niște provinciali care trebuie să ascultăm de ”capitală”, iar lucrurile astea de cultură nu se văd așa bine ca SpyNews. 🙂

Din toate comentariile apărute la postarea de Facebook a domnului Florin Bărhălescu de mai sus pot concluziona doar atât:

1. O postare pe Facebook eronată, scrisă de un om de turism respectat ca Florin Barhalescu, creează confuzii.

2. Litoralul românesc ”trebuie” să fie văzut ca un produs turistic excelent de către toată lumea, că altfel ești considerat ipocrit și de doi bani. Probabil că se aplică în cazul oricărui produs turistic vândut de operatori autohtoni. Nu am scris ”produs autohton”.

3. Mentalitatea comunistă cu ”dă-i în judecată”, bate încă libertatea de opinie, culmea, la oameni care ar trebui să vadă lucrurile altfel, că doar lucrează în presă.

4. Slavă Domnului, mai există și jurnaliști care nu au de câștigat de pe relația cu operatorii din turism, nu se tem că pierd contracte și ”info-uri”, care deranjează când nu merg pe ”varianta oficială” a ”Week-end in Romania” și mai văd și scriu și ce e pe la marginea străzii, nu doar în camera de hotel. Avem nevoie de ei ca să știm realmente pe unde ne aflăm. 

5. Dacă pe cineva deranjează opiniile negative și subiective privind o destinație sau un produs turistic, exprimate public, de ce nu solicitați închiderea TripAdvisor și nu îi dați în judecată? Ia priviți aici cam ce opinii trimit turiștii pe TripAdvisor despre plaja de la MamaiaCâteva extrase de pe primele două pagini de recenzii, mai jos. Mie mi-a plăcut recenzia de cinci stele care scrie cam așa: ”though if your not romanian some of them charge you more as we found out on the 1st day .” 🙂

George Onofrei a spus lucrurilor pe nume, așa cum le-a văzut el și le vedem mulți dintre noi, dar și turiști de-ai noștri, pentru că ”litoral” nu înseamnă doar camera de hotel și plajă, ci întreaga experiență a turistului, bogat sau sărac, din momentul în care ajunge la destinația turistică și coboară din mașină, tren, avion.

Personal, voi păstra aceeași atitudine față de turiștii mei, adică prezentarea obiectivă a oricărei destinații, cu bune și cu rele, menționând opiniile subiective și marcându-le ca atare în conversație sau în articolele mele, indiferent de cât de legat sentimental sau financiar sunt de o destinație.

Se numește profesionalism și eu nu renunț la el, la fel cum nu o face nici George Onofrei în branșa lui. El este poate unul dintre puținii jurnaliști tineri de ”școală veche” pe care îl avem.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *